PENGEDAR SAH SHAKLEE PEKAN, PAHANG. WHATSAPP/SMS DI 0199311764

26.1.18

Cara Merawat Kudis Buta



Kudis buta ini terjadi disebabkan oleh gigitan kutu sarcoptes scabiei.. Kutu ini akan mengorek di permukaan kulit kita dan membiakkan telur pada kulit.. Bila telur-telur ini menetas, hama kutu akan mula merebak pada permukaan kulit yang lain sehingga menyebabkan kegatalan terutama pada waktu malam..
.
.


Selain dari mengorek bahagian kulit, kutu ini juga akan tinggal di permukaan kulit manusia.. Ia akan bertelur dan  membuang najis ke dalam kulit hingga menyebabkan pengidapnya merasa gatal kerana tindak balas alahan kulit terhadap najis itu..
.
.

TANDA-TANDA KUDIS BUTA

1. Biasa penghidap kudis buta akan mengalami kegatalan kulit pada bahagian malam dan ada ruang merah yang timbul.. Ruam merah ini akan mula timbul di bahagian pergeangan tangan,siku,ketiak,bawah dada,punggung,jari,lutut dan kemaluan.. Kegatalan tersebut juga boleh menyebabkan kulit berkudis.. Secara tidak langsung kulit mudah dijangkiti bakteria..
.
.
CARA MERAWAT KUDIS BUTA

1. Membersihkan semua tempat yang bermasalah..
- semua penghidap kudis buta memang wajib membersihkan peralatan atau barang kegunaan seperti cadar,selimut,karpet dan lain-lain yang mungkin menjadi tempat penularan kutu..

2. Menjaga kebersihan diri
- tempat yang bersih mampu mengurangkan pembiakan kutu ini pada kulit dan melegakan kegatalan pada kulit.. Selain itu cuba kerap basuhkan rambut dan memotong kuku supaya kutu tidak merebak ke bahagian lain..
.
.

3. Guna pes serbuk kunyit
-  dikatakan kunyit mempunyai bahan aktif cucurmin yang kaya dengan antioksidan dan mempunyai sifat antiseptik dan antiradang yang kuat.. Jadi ia sedikit sebanyak dapat membantu mengurangkan gejala yang disebabkan kudis buta..

Disini Sha kongsikan pengalaman Puan Najihah Razali yang mengalami kudis buta..

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 4
TESTIMONI 33 : NAJIHAH RAZALI
.

[KUDIS BERANSUR SEMBUH DENGAN CEPAT SELEPAS AMALKAN HERBAL BLEND SHAKLEE]
.

Kira-kira 2 bulan lepas, Aqeef macam kene kudis . Habis satu badan naik bintik-bintik besar mcm chicken pox.
.

Gatal sangat dan dia tak tahan jadi setiap masa menggaru sahaja. Doktor kata sebab eczema dia jugak. Eczema dia mmg agak terkawal sebelum ni. Sedikit kat leher kalau terlalu berpeluh. 
.

Kesian sangat sebab satu badan kena, muka je takde. Memang dah macam chicken pox je rupa dia.
.

Dan lagi menyedihkan lagi, baju dan seluar memang penuh dengan kesan darah. Sampaikan cikgu tegur dan ada yang kasi pelbagai petua.
.

Ibu ikhtiar dengan Herbal Blend.

Ibu istiqomah kan diri, sapu Herbal Blend pagi petang kat seluruh badan Aqeef, ayah pun sentiasa pastikan kuku dia pendek supaya tidak la teruk kesan kalau dia menggaru lagi.
.

Nampak perubahan yang besar dah. Tak aktif dah kudis tu, takde dah peristiwa berdarah, cuma meninggalkan parut la sebab memang agak teruk dia menggaru dulu. Sekarang misi nak menghilangkan parut pulak.
.

Sebenarnya, semasa kami bawa jumpa doktor, doktor ada beri ubat makan dan ubat sapu tetapi tiada perubahan. Mujur ada alternatif lain dan ya, ini salah satu #ShakleeEffect keluarga kami.





Jika berminat boleh hubungi Sha:
Whatsapp: 019-9311764
Facebook: Norshahidah Saffana Mohd Nor
Ig: shakleepekan_scha
Email: ixtsyam@gmail.com



1 ulasan:

Blog Ummiiyad © . Designed by MaisarahSidi.com