PENGEDAR SAH SHAKLEE PEKAN, PAHANG. WHATSAPP/SMS DI 0199311764

3.10.18

Tanda-tanda Talasemia dan Cara Merawatnya

Assalamualaikum.. Selamat petang.. Pernah tak dengar penyakit Talasemia?
.
.
Haa.. Jom Sha kongsikan Apa itu Talasemia..
.
.


Apa itu Talasemia
  1. Pesakit Talasemia (Talasemia Major) mengalami kekurangan sel darah merah yang teruk. Ia diwarisi daripada kedua ibubapa yang merupakan pembawa gen talasemia..



Ciri-ciri Fizikal Pesakit Talasemia

1. Semasa lahir
-Bayi kelihatan normal

2. Semasa usia 3bulan hingga 18bulan
-Bayi tersebut mula menunjukkan tanda-tanda anemia dan semakin serius.

3. Semakin anak membesar
-keadaan pucat menjadi semakin ketara
-anak sentiasa lemah dan resah
-anemia yang serius boleh menyebabkan kesukaran bernafas

Tanda dan gejala

Tanpa rawatan yang sempurna, pesakit mengalami tanda dan gejala berikut:
- Tumbesaran terbantut

- Pucat (anemia)

- Perut membesar disebabkan pembengkakan hati dan limpa

- Perubahan pembentukan tulang muka,pipi dan rahang yang tidak normal (tanda lewat)

- Jaundis

Bagaimana terjadinya Talasemia Major?

  • Apabila ibu dan bapa Adalah Pembawa Gen Talasemia
  • Rawatan Pesakit Talasemia (Talasemia Major)
  • Untuk memastikan pesakit talasemia hidup sihat dan sejahtera, mereka memerlukan rawatan berikut:
  • Transfusi darah secara berterusan setiap bulan sepanjang hayat.
  • Rawatan penyingkiran zat besi 5kali seminggu.
  • Pemindahan sum-sum tulang sekiranya ada penderma yang sesuai di kalangan keluarga.

Disini Sha kongsikan testimoni pesakit Talasemia..

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 5
TESTIMONI 14 : OLIVIA JESSICA ANDREW
.

[BACAAN HB PEMBAWA THALASEMIA JENIS BETA MENINGKAT DENGAN SET HAMIL SHAKLEE]
.

Hai semua! Nama saya Olivia Jessica Andrew dari Beaufort Sabah. Mengenali Shaklee sejak tahun 2013 lagi. Kali ni saya kongsikan cerita semasa mengandung anak kedua saya Awon.
.

Bila mengandung anak kedua saya mengalami HB low lebih teruk daripada mengandung anak pertama. Saya terpaksa tukar ubat penambah darah sehingga 3 kali. Sembelit semakin teruk walaupun telah makan Ostematrix.
.

Saya jaga makan dan terpaksa menelan hati ayam walaupun tekak tidak boleh menerima. Saya ambil set lengkap kehamilan juga masa tu kecuali Vitalea Iron Formula sebab tidak yakin sebab saya pembawa talasemia jenis Beta. Bacaan HB semakin teruk sehingga masuk hospital kerana denyutan jantung yang cepat.
.

Akhirnya kerana tidak tahan, saya beranikan diri bertanya kepada doktor tentang vitalea iron formula. Doktor memberi kebenaran. Gembira hati saya. 
.

Walaubagaimanapun, semasa saya mula ambil vitalea iron formula tu pada bulan ke 8; di mana sudah jadi seminggu sebelum bersalin. Bacaan HB saya naik setiap minggu terakhir daripada 9.5 hingga 11.
.

Mengandung anak kedua ni juga saya jarang kejang kaki waktu malam daripada mengandung anak pertama. Mungkin sebab saya makan ostematrix juga.
.

Vitamin set full kehamilan ni boleh ambik semasa berpantang dan sebagai set menyusu juga. Buktinya, anak saya Awon masih menyusu sekarang sudah 3 tahun. Syukur sangat kenal vitamin Shaklee ni.
.
Terima kasih Shaklee!










Jalani ujian talasemia sekiranya anda:

Mempunyai ahli keluarga disahkan menghidap talasemia atau pembawa talasemia
Seorang remaja/belia 


untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi saya di talian berikut:

Fb: Norshahidah Saffana Mohd Nor
Whatsapp: 0199311764
Ig: shakleepekan_scha
Blog: ummiiyad.blogspot.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog Ummiiyad © . Designed by MaisarahSidi.com